Speaking of Abstraction Language Transitions in Latin Amerícan Art

Opening Reception: July 8th

7-10 pm

Artists Participant

Speaking of Abstraction Language Transitions in Latin Amerícan Art

Durban Segnini Gallery presents a splendid selection of 12 crucial artists for understanding the language development of the Latin American Abstraction, representing Argentina, Brazil, Colombia, Cuba, Mexico, Uruguay and Venezuela.
The exhibition includes 33 works among drawing, painting, mixed media and sculpture, offering the viewer a wide aesthetic itinerary of Abstraction in its various manifestations.
“Speaking of Abstraction (…) ¨ considers more than six artists’ generations whose contributions and paths made of Abstraction the most influential tendency in the historiography of Latin American contemporary art of the twentieth century.

“Speaking of Abstraction: Language Transitions in Latin American Art” offers through a selection of 33 works including paintings, sculpture, mixed media and drawing, a unique opportunity to review and understand the language development of the Latin American Abstraction.
This exemplary review includes twelve prominent artists, among which are great masters such as Carmelo Arden Quin (Uruguay), César Paternosto (Argentina), Carlos Rojas (Colombia) or Mateo Manaure (Venezuela). Also joining them new promising generation of abstract artists such as Flavio Garciandía (Cuba), Jaildo Marinho (Brazil), Emilia Sirrs (Mexico) and Beto De Volder (Argentina).

The exhibition, curated by the art critic and independent curator Dennys Matos, proposes an approach from different sensibilities and formal content on the role of abstract languages in the development of society and modern culture. That is why there are not only those authors who led the vanguard of Abstraction in Latin America in the first decades of SXX, but also other young values that are performing a renewal in the artistic cultural thought of Abstraction. They all articulate a suggestive kaleidoscope through which you can watch, as a whole and through unprecedented poetic and discursive links, how the project of the Latin American modernity incorporated the abstract language to formalize key categories of its development. At the same time the sample launches a thoughtful look on the complexity of the Latin American culture, to its original hybridity wrapped in deep and contradictory socio-cultural changes.


“Speaking of Abstraction: Language Transitions in Latin American Art”, ofrece una oportunidad única para repasar y entender el desarrollo del lenguaje de la Abstracción Latinoamericana, en un momento en que esta acapara la atención de los grandes circuitos expositivos y del mercando internacional del arte contemporáneo. Este ejemplar repaso se realiza a través de treinta y tres obras de doce destacados artistas. Entre los que se encuentran grandes maestros como, Carmelo Arden Quin (Uruguay), César Paternosto (Argentina), Carlos Rojas (Colombia) o Mateo Manaure (Venezuela). Junto a ellos están presente nuevas y prometedoras generaciones de artistas abstractos como, por ejemplo, Flavio Garciandía (Cuba), Jaildo Marinho (Brasil), Emilia Sirrs (México) y Beto De Volder (Argentina)
En “Speaking of Abstraction (…) ¨ se reúnen una gran variedad de lenguajes abstractos, desde la abstracción lírica y expresionista, hasta la más pura abstracción geométrica, o de vocación óptica. Sin embargo, a pesar de esta variedad de lenguajes abstractos, el espectador constatará sorprendentes vínculos formales y discursivos entre creadores de diferentes generaciones. Diferentes generaciones que, desplegada en el privilegiado espacio de la galería Durban Segnini, sintetiza la historia de una tendencia fundamental para comprender el proyecto artístico de la modernidad Latinoamericana.
La exposición curada por el crítico de arte y curador independiente Dennys Matos, propone un acercamiento, desde distintas sensibilidades formales y de contenidos, sobre el papel de los lenguajes abstractos en el desarrollo de la sociedad y la cultura moderna. Por eso aquí no solo están aquellos autores que encabezaron la vanguardia de la abstracción en Latinoamérica en las primeras décadas del SXX, sino también otros jóvenes valores que están interpretando una renovación en el pensamiento artístico cultural de la abstracción. Entre todos, articulan un sugestivo caleidoscopio a través del cual se pueda contemplar en conjunto y por medio de nexos poéticos y discursivos inéditos, cómo el proyecto de la modernidad Latinoamericana incorporó el lenguaje abstracto para la formalización de categorías claves de su desarrollo. Al mismo tiempo la muestra lanza una mirada reflexiva sobre la complejidad de la cultura Latinoamericana, a su original hibridez envuelta en profundos y contradictorios cambios socios culturales

Exhibition Category: . Bookmark the permalink.