Beto De Volder

ABOUT THE ARTIST

BETO DE VOLDER Buenos Aires, (Argentina), 1962.
Painter and sculptor. Lives and works in Argentina, where he studied at the National School of Arts Manuel Belgrano (1986-1989). In 1993 he received the first Prize at the III Biennial of Young Artists, Feria de Palermo (Buenos Aires) and a year later he was worthy of a grant from the Antorchas Foundation to work in the Barracas workshop conducted by Luis Fernando Benedit and Pablo Suárez . De Volder takes up the linear concept used by Carmelo Arden Quin as an entity that outlines forms and delimits spaces, employed in the constructivist version during its beginnings with the MADI group. Though De Volder also connects to a more ethereal and less tangible vision that connects with the theory of Kandinsky, where the geometric line runs as an invisible entity, as a kind of point moving on the plane; in the fusion of both visions he develops a very personal work that takes us into a world whose dynamic articulates on antithetical values: the implosive against the expanded, the linear transformed into curvature, the chaotic against the organized. It is a work whose poetic navigates at a permanent uncertainty where reflection and expression overlap curled in a dizzying kinetic art that does not let up, opening our sensitivity to understand and accept reality like a cluster of appearances. Among his personal exhibitions highlight: Beto De Volder, Durban Segnini Gallery (Miami, USA, 2012); Sin título, Galería Palatina (Buenos Aires, Argentina, 2007); Poco color, Zavaleta Lab (Buenos Aires, Argentina, 2005). Beto De Volder art works are present in many private collections in Latin America and the United States and also in collections of major contemporary art museums, among which are: Malba, Museum of Contemporary Art of Buenos Aires (MACBA) and Buenos Aires Museum of Modern Art (MAMBA).

Pintor y escultor. Reside y trabaja en Argentina, donde estudia en la Escuela Nacional de Arte Manuel Belgrano (1986-1989). En 1993 recibe el Primer Premio de la III Bienal de Jóvenes Artistas, Feria de Palermo (Buenos Aires) y un año después es merecedor de una beca otorgada por la Fundación Antorchas para trabajar en el taller Barracas a cargo de Luis Fernando Benedit y Pablo Suárez. De Volder retoma el concepto lineal empleado por Carmelo Arden Quin como entidad que esboza formas y delimita espacios, interpretado en la versión más constructivista durante sus inicios con el grupo MADI. Pero De Volder conecta también con una visión más etérea y menos tangible que entronca con la teoría de Kandinsky, donde la línea geométrica discurre como un ente invisible, como una especie de punto en movimiento sobre el plano; es en la fusión de ambas visiones donde desarrolla un personalísimo trabajo que nos introduce en un mundo, cuya dinámica se articula sobre valores antitéticos: lo implosivo frente a lo expandido, lo lineal que se trastoca en curvatura, lo caótico frente a lo organizado. Es una obra cuya poética navega en una incertidumbre permanente, donde reflexión y expresión se superponen enroscadas en un cinetismo vertiginoso que no da tregua, abriendo nuestra sensibilidad a comprender ?y aceptar? que la realidad es como un cúmulo de apariencias. Entre sus exposiciones personales destacan: Beto De Volder, Galería Durban Segnini (Miami, USA, 2012); Sin título, Galería Palatina (Buenos Aires, Argentina, 2007); Poco color, Zavaleta Lab (Buenos Aires, Argentina, 2005). Las obras de Beto De Volder están presentes en numerosas colecciones privadas de América Latina y Estados Unidos, y también en las colecciones de importantes museos de arte contemporáneo, entre los que destacan: Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires, Museo de Arte Contemporáneo de Buenos Aires y Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (Argentina).