Bolivar Gaudin

ABOUT THE ARTIST

Bolivar Gaudin (Salto, Uruguay, 1932)
Sculptor and painter. He studied in the School of Arts and Crafts of Salto. He studied theater with José Conte and worked on Tabare radio. As part of this interest for dramatic art, he created scenography for the Teatro Solis and formed part of the Horacio Quiroga Association, where he began to paint his first watercolors. In his creative beginnings he agreed with the postulates of Universal Constructivism composed by Joaquín Torres García. In 1963 he traveled to Paris, where he has established his residence since then. There, years later, Gaudin met the co-founder of the MADI Group Carmelo Arden Quin and got to know his non-figurative work. He took part of the MADI Group. The work of Bolivar Gaudin is based on the values of Abstraction, using monochromatic structures of Suprematist inspiration, combined with a constructivist spatial vision. A combination that turns his works into paintings-objects, with great order and structural balance, where the world is organized detailed and harmoniously. His works, both sculptural and pictorial, recover the abstract spirit of popular culture. The spontaneity with which he resolves the balances to achieve a synthesis of its language, mediated by the play of light that the objects acquire inside daily life. Among his most important exhibitions are: France Katia Granoff Gallery (Paris, 1967); Zodiaco Gallery (Madrid, 1976); Latin American Space (Paris, 1978); Art Struktura Gallery, (Milan, 1994); Gallery Von Bartha Bale, (Basel, 1994) Museum Torres-García, (Montevideo, 1995); Museum of Modern Art (Paris, 1999); Durban Segnini Gallery (Miami, 2005); Museum MADI, (Zobral, 2005) and Van Eyck Gallery (Buenos Aires, 2007). The work of Bolivar Gaudin is present in important collections in Europe, the United States and Latin America.

Escultor y pintor. Estudió en la Escuela de Artes y Oficios de Salto. Cursa estudios de teatro con José Conte y trabaja en radio Tabare. Como parte de este interés por arte dramático, realiza escenografía para el Teatro Solis y forma parte de la Asociación Horacio Quiroga, donde comienza a pintar sus primeras acuarelas. En sus inicios creativos se identificó con los postulados del Constructivismo Universal redactados por Joaquín Torres García. En 1963 viajó a París, donde ha fijado desde entonces su residencia. Allí, años después, conoce al cofundador del Grupo MADI, Carmelo Arden Quin y se relaciona con su obra no figurativa. Forma parte del Grupo MADI. La obra de Bolivar Gaudin se afianza en los valores de la abstracción, empleando estructuras monocromáticas de inspiración Suprematista, conjugadas con una visión espacial constructivista. Una combinación que convierte sus obras en cuadros-objetos, con gran organicidad y equilibrio estructural, donde el mundo es ordenado detallada y armoniosamente. Sus obras, tanto esculturales como pictóricas, recuperan el espíritu abstracto de la cultura popular. La espontaneidad con la que resuelve los equilibrios para lograr una síntesis de su lenguaje, mediada por el juego de la luz que adquieren los objetos en el interior de la vida cotidiana. Entre sus exposiciones más importantes destacan France Katia Granoff Gallery (París, 1967); Zodiaco Gallery (Madrid, 1976); Espacio Latino Americano (Paris, 1978); Arte Struktura Gallery, (Milán, 1994); Galería Von Bartha Bale, (Basel, 1994) Museum Torres-García, (Montevideo, 1995); Museo de Arte Moderno (Paris, 1999); Durban Segnini Gallery (Miami, 2005); Museo MADI, (Zobral, 2005) y Van Eyck Gallery (Buenos Aires, 2007). La obra de Bolivar Gaudin está presente en importantes colecciones de Europa, Estados Unidos y América Latina.