German Botero

ABOUT THE ARTIST

Germán Botero (Tolima, Colombia, 1946)
Sculptor and painter. He studied Architecture at the National University of Colombia in Medellin. In this same city in 1972, as a professor at the Universidad Pontificia Bolivariana, he was the founder of the Industrial Design Degree. He has won prizes and competitions, among which stand out: First Prize of Sculpture of the XXVI National Salon of Visual Arts (Colombia, 1976); International Memory Park Competition, Buenos Aires (Argentina, 1999). Representing Colombia, along with Edgar Negret, at the International Sculpture Symposium of Seoul Olympic Park (Korea, 1988). In 2008 he won the Design Competition of Landscape Sculptures of the Olympic Games in Beijing, R.P China. As a specialist in public art he has installed monumental works in Seoul, (Korea), Shanghai, Beijing, Changchun (China RP); in the Mayan region of Chetumal (Mexico); San Juan of Puerto Rico; Montreal (Canada), Resistencia (Argentina) and Cuba. The work of Germán Botero runs through the Geometric Abstraction marked by minimal expressive elements and using various materials such as clay, wood or aluminum. It is a work that explores through modular structures the dimensions of space, the meaning of their voids delineated by assembled metal rods, among all, in his aerial sculptures.

Botero introduces us, basically in his works in ceramics, in the world of pre-Columbian civilizations, in the imaginary that they created to relate and metabolize their life with the earth. On the other hand, he invites us to think with his metallic sculptures about the industrial culture, about the control that science and technique practice today in relation to our socio-cultural environment. They are two antithetical glances that show the very own contradictions inherent to the Latin American Modernity project.

Among his most important personal shows highlight: “Production Space”, Chamber of Commerce (Medellín, 1978); “Regional Space”, Museum of Art National University (Santa Fé de Bogotá, 1982); “Sculptures”. Gallery Workshop Museum of Modern Art La Tertulia (Cali, 1992); “Metal”. Buckingham Shire County Museum at Milton Keynes -Buckingham Shire County Museum (Aylesbury, UK, 1994); “Geometer & Archaeologist”. Durban Segnini Gallery (Miami, 2016). His works are part of important collections in the United States, Latin America and Europe.

Escultor y pintor. Estudió Arquitectura en la Universidad Nacional de Colombia en Medellín. En esta misma ciudad en 1972, como docente de la Universidad Pontificia Bolivariana, fue fundador de la carrera de Diseño Industrial. Ha ganado premios y concursos, entre los que destacan Primer Premio de Escultura del XXVI Salón Nacional de Artes Visuales (Colombia, 1976); Concurso Internacional Parque de la Memoria, Buenos Aires (Argentina, 1999). Representa, junto a Edgar Negret, a Colombia en el Simposio Internacional de Escultura del Parque Olímpico de Seúl (Corea, 1988). En 2008 gana el Concurso Diseño de Esculturas Paisajistas de los Juegos Olímpicos de Pekin, R.P China. Como especialista en arte público ha instalado obras monumentales en Seúl, (Corea); Shanghai, Beijing, Changchun (R.P China); en la región Maya de Chetumal (México); San Juan de Puerto Rico; Montreal (Canadá); Resistencia (Argentina) y Cuba. La obra de Germán Botero discurre por la abstracción geométrica jalonada por elementos expresivos ‘minimal’, empleando diversos materiales como el barro, la madera o el aluminio. Es una obra que explora, a través de estructuras modulares, las dimensiones del espacio, el significado de sus vacios delineados por varillas de metales ensambladas, sobre todo, en sus esculturas más aéreas.

Botero nos introduce, fundamentalmente en sus obras en cerámica, en el mundo de las civilizaciones precolombinas, en el imaginario que estas crearon para relacionarse y metabolizar su vida con la tierra. Por el otro lado, nos invita a pensar con sus esculturas metálicas en la cultura industrial, en el control que hoy ejerce la ciencia y la técnica a la hora de relacionarnos con nuestro entorno sociocultural. Son dos miradas antitéticas que muestran las contradicciones propias que lleva implícito el proyecto de modernidad latinoamericano.

Entres sus muestras personales más trascendentes, destacan: “Espacio Producción”. Cámara de Comercio (Medellín, 1978); “Espacio Regional”. Museo de Arte Universidad Nacional (Santafé de Bogotá, 1982); “Esculturas”. Galería Taller Museo de Arte Moderno La Tertulia (Cali, 1992); “Metal”. Buckingham Shire County Museum at Milton Keynes -Buckingham Shire County Museum (Aylesbury, Reino Unido, 1994); “Geometer & Archaeologist”. Durban Segnini Gallery (Miami, 2016). Sus obras forman parte de importantes colecciones de Estados Unidos, América Latina y Europa.