Carlos Evangelista

ABOUT THE ARTIST

Carlos Evangelista (Salamanca, Spain, 1943)
Painter and sculptor. His work is written within the geometric Abstraction marked by expressive elements coming from Constructivism. Throughout his career, he has maintained a vocation for experimentation with different materials in his sculptural works such as aluminum, wood, and steel. In these sculptures, color is replaced by the omnipresence of space and the displacements of the planes. While in painting oil on wood has been his recurring materials; monochromatic colors sketch the movement, discovering the kinetic intentions of these paintings. Among his main grants are; Banesto Prize I Biennial City of Zamora (1971); III Biennial City of Zamora (1975); Award I Contest of Port-au-Prince (1982); Special Mention Goya Prize of Madrid (1988). The work of Evangelista exploits the modularity of Minimal Art, both in painting and sculpture, taking advantage of the presence of monochrome colors, creating unprecedented articulations of three-dimensional geometric figures of concrete abstract appearance. Producing a reflection, from the interrelation of both disciplines sculpture and painting and in the key of applied art, around urbanistic and architectural thinking in the cities of our time.

His personal exhibitions include, among others, Galería Gracia, Madrid (Spain, 1974); 15th Century Gallery, Segovia (Spain, 1988); Nelimarkka Museum, Alajärvi (Finland, 1994); Gallery Villa D’Arte, Barranquilla (Colombia, 1993); 49 Gallery, New York (U.S.A., 1999); Museum of Zamora (2002); Kreisler Gallery, Madrid (2005); “Concrete Drives” Durban Segnini Gallery Miami (2011); “Modular sections”. Francisco Sobrino Museum, Guadalajara (2016). His work is represented in public and private collections in North America, Europe, and Latin America.

Pintor y escultor. Su obra se escribe dentro de la abstracción geométrica marcada por elementos expresivos provenientes del constructivismo. A largo de su trayectoria ha mantenido una vocación por la experimentación con diferentes materiales como el aluminio, la madera y el acero en sus obras escultóricas. En estas, el color es sustituido por la omnipresencia del espacio y los desplazamientos de los planos. Mientras que en la pintura, el oleo sobre madera ha sido sus materiales recurrentes. En ellas, colores monocromáticos esbozan el movimiento, descubriendo las intenciones cinéticas de estas pinturas. Entre sus principales premios destacan, Premio Banesto I Bienal Ciudad de Zamora (1971); III Bienal Ciudad de Zamora (1975); Premio I Certamen de Puerto Príncipe (1982); Mención Especial Premio Goya de Madrid (1988). La obra de Evangelista explota la modularidad del arte minimal, tanto en pintura como en escultura, aprovechando la presencia de colores monocromos, creando articulaciones inéditas de figuras geométricas tridimensionales de apariencia abstracta concreta. Produciendo una reflexión desde la interrelación de ambas disciplinas, la escultura y la pintura, en clave de arte aplicada, en torno al pensamiento urbanístico y arquitectónico en las urbes de nuestro tiempo. De sus exposiciones personales destacan, entre otras, Galería Gracia; Madrid (España, 1974); Galería Siglo XV, Segovia (España, 1988); Museo Nelimarkka, Alajärvi (Finlandia, 1994); Galeria Villa D´Arte, Barranquilla (Colombia,1993); 49 Gallery, New York (U.S.A., 1999); Museo de Zamora (2002); Galería Kreisler, Madrid (2005); “Derivaciones concretas” Durban Segnini Gallery, (Miami, 2011); “Derivaciones modulares”. Museo Francisco Sobrino, Guadalajara (2016). Su obra se encuentra representada en colecciones públicas y privadas de Norte América, Europa y América Latina.