Carmelo Arden Quin

ABOUT THE ARTIST

Carmelo Arden Quin
Uruguay, 1913-France, 2010

Painter, sculptor, and poet. He studied painting in Santana do Livramento, Brazil. In 1935 he is drawn by the work of Joaquín Torres García. He settles in Buenos Aires in 1937 and studies Philosophy and Literature at the University. In 1944 he publishes, together with Gyula Kosice and Tomas Maldonado, among others, Arturo. Revista de Artes Abstractas which marks the start of the non-figurative movement in Argentina. A year later he co-founds the “Arte Concreto-Invención” group, and in 1946 the Madí movement. In 1950 he creates the Centre Madí Paris and in 1954 founds in Argentina, along with Aldo Pellegrini, the group Arte Nuevo, consisting of artists of non-figurative tendencies. Quin makes his first geometric non-figurative work in 1935 and in 1936, transgressing the academic framework configuration, he creates his first non-orthogonal paintings. In the 40s Quin produces articulated and mobile sculptures, polygonal framed painting-objects. Later in Paris, he makes use of collage and decoupage (emptying). In 1971, he returns to painting with black lines with bulky forms called Formes galbées (Turned forms). Among his most important solo exhibitions are: Galerie Charley Chevalier (Paris, 1973) “Retrospective 1936-1985”; Galerie des Ponchettes (Nice, 1985); Arte y Tecnología Foundation (Madrid, 1997); Durban Segnini Gallery (Miami, 2006); “A Celebration of Geometric Art, MADÍ Homage to Carmelo Arden Quin”, Leepa Rattner Museum of Art (Tarpon Springs, Florida, 2006). His works are present in different museums and collections including, among others: The Museum of Geometric and MADÍ Art (Dallas, Texas, USA); Musée d’Art Moderne (Saint-Étienne, France); Museu MADÍ de Sobral (Ceará, Brasil); Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (Argentina); Daros-Latinamerica Collection (Zurich, Switzerland); Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA); Patricia Phelps de Cisneros Collection (Caracas, Venezuela).

Pintor, escultor y poeta. Estudió pintura en Santana do Livramento, Brasil. En 1935 es atraído por la obra de Joaquín Torres García. Se instala en Buenos Aires en 1937 y estudia Filosofía y Literatura en la Universidad. En 1944 publica, junto con Gyula Kosice y Tomas Maldonado, entre otros, Arturo. Revista de Artes Abstractas, que marca el inicio del movimiento no figurativo en Argentina. Un año más tarde funda el grupo Arte Concreto-Invención y en 1946 el movimiento Madí. En 1950 crea el Centro Madí de París y en 1954 funda en Argentina, junto con Aldo Pellegrini, el grupo Arte Nuevo, formado por artistas de tendencias no figurativas. Quin hace su primera obra geométrica no figurativa en 1935 y en 1936, transgrediendo la configuración del marco académico, crea sus primeras pinturas no ortogonales. En los años 40, Quin produce esculturas articuladas y móviles, objetos de pintura enmarcados poligonales. Más tarde en París, hace uso de collage y decoupage (vaciado). En 1971, regresa a la pintura con líneas negras con formas voluminosas llamadas Formes galbées. Entre sus exposiciones individuales más importantes se encuentran: Galerie Charley Chevalier (París, 1973) “Retrospectiva 1936-1985”; Galerie des Ponchettes (Niza, 1985); Fundación Arte y Tecnología (Madrid, 1997); Galería Durban Segnini (Miami, 2006); “Una Celebración del Arte Geométrico, MADÍ Homenaje a Carmelo Arden Quin”, Museo de Arte Leepa Rattner (Tarpon Springs, Florida, 2006). Sus obras están presentes en diferentes museos y colecciones incluyendo, entre otros: El Museo de Geométrica y MADÍ Art (Dallas, Texas, USA); Museo de Arte Moderno (Saint-Étienne, Francia); Museo MADÍ de Sobral (Ceará, Brasil); Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (Argentina); Colección Daros-Latinamerica (Zurich, Suiza); Colección Ella Fontanals-Cisneros (Miami, EUA); Colección Patricia Phelps de Cisneros (Caracas, Venezuela).