Gyula Kosice

ABOUT THE ARTIST

GYULA KOSICE (Argentina) / Born in Slovakia, 1924

Sculptor, painter, theorist and poet. Emigrated with his family to Argentina in 1928. He studied drawing and modeling at Academias Libres. He co-founded in 1944 the magazine Arturo. Revista de Artes Abstractas and one year later he co-created the group Asociación Arte Concreto-Invención. In 1946 he co-founded the art movement Madí and was named director of the magazine Arte Madí Universal. He participated in several group exhibitions of the mentioned movement. He lived in Paris since 1957 and in 1959 he launched the manifesto La arquitectura del agua en la escultura. Among the most important awards and honors received are the degree of Officier des Arts et des Lettres by the French government in 1989 or the 1994 Lifetime Achievement Award in Fine Arts from the National Endowment for the Arts in Buenos Aires. Distinguished Citizen of the City of Buenos Aires since 1997, in 2007 he received the National Culture Award from the Argentinian Ministry of Culture. He produced in 1944 his first articulated and transformable wooden abstract sculpture together with Röyi. Estructuras lumínicas con gas neón (1946), is the artwork that first experienced with this medium in the art world from a unequivocally plastic sense. At the same time, he painted pictures with trimmed frames and created sculptures in aluminum, bronze and iron. With his first Escultura hidráulica (1957) he introduced water as another essential element of his work, which, along with the plexiglass, light and movement, characterized his entire production. He is the creator of the utopian project Ciudad hidroespacial, already previewed in the magazine Arturo. Among his most relevant personal exhibitions: “Galerías Pacífico” (Buenos Aires, 1947); “Sculptures hydrauliques. Reliefs. Sculptures”, Galerie Denise René (Paris, 1960); “100 obras de Kosice, un precursor”, Centro de Artes Visuales del Instituto Torcuato Di Tella (Buenos Aires, 1968); “Hakone Open Air Museum” (Tokio, 1982); “Anticipaciones”, Centro Cultural Recoleta (Buenos Aires, 1999). His works are in museums and collections including, among others: The Museum of Fine Arts, Houston (Texas, USA); Bronx Museum of the Arts, (New York, USA); Musée National d’Art Moderne (Paris, France); Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou (Paris, France); Museo de Arte Moderno (Buenos Aires, Argentina); Daros-Latinamerica Collection (Zurich, Switzerland) and Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA).

 

Escultor, pintor, teórico y poeta. En 1928 emigra con su familia a la Argentina. Estudia dibujo y modelado en Academias Libres. En 1944 es cofundador de la revista Arturo. Revista de Artes Abstractas y años más tarde del grupo Asociación Arte Concreto-Invención. En 1946 es cofundador del Movimiento de Arte Madí y director de la revista Arte Madí Universal, participando en varias exposiciones del grupo. Desde 1957 vive en París y en 1959 lanza el manifiesto La arquitectura del agua en la escultura. Entre los premios y condecoraciones recibidos están el grado de Officier des Arts et des Lettres del gobierno francés en 1989; el Premio a la Trayectoria en Artes Plásticas del Fondo Nacional de las Artes de Buenos Aires en 1994; Ciudadano Ilustre de la Ciudad de Buenos Aires desde 1997 y el Premio Cultura Nación de la Secretaría de Cultura de la Nación en 2007. En 1944 produce su primera escultura de madera abstracta, articulada y transformable con Röyi. Estructuras lumínicas con gas neón (1946) es la pieza con la que experimenta por primera vez en el ámbito artístico utilizando este medio desde un sentido inequívocamente plástico. Al mismo tiempo pinta cuadros con marcos recortados y crea esculturas en aluminio, bronce y hierro. Con su primera Escultura hidráulica (1957) introduce el agua como otro elemento esencial de su trabajo, que junto con el plexiglás, la luz y el movimiento caracterizan la totalidad de su producción. Es padre del proyecto utópico Ciudad hidroespacial, ya preconizado en la revista Arturo. Entres sus exposiciones personales destacan: Galerías Pacífico, (Buenos Aires, 1947); Sculptures hydrauliques. Reliefs. Sculptures, Galerie Denise René, (París, 1960); 100 obras de Kosice, un precursor, Centro de Artes Visuales del Instituto Torcuato Di Tella, Buenos Aires (Buenos Aires, 1968); Hakone Open Air Museum, (Tokio, 1982); Anticipaciones, Centro Cultural Recoleta (Buenos Aires, 1999). Sus obras forman parte de museos y colecciones, entre otros: The Museum of Fine Arts, Houston (Texas, USA); Bronx Museum of the Arts, (Nueva York, USA); Musée National d’Art Moderne (París, Francia); Centre National d’Art et de Culture Georges Pompidou (París, Francia); Museo de Arte Moderno (Buenos Aires, Argentina); Daros-Latinamerica Collection, (Zúrich, Suiza) y Colección Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA).