Julio Le Parc

ABOUT THE ARTIST

Julio Le Parc, (Argentina), 1928

Sculptor and painter. He studied at the School of Fine Arts in Buenos Aires, attracted by concrete art and Lucio Fontana’s work. In 1954 he entered the College of Fine Arts and a year later Leparc traveled to Paris, thanks to a scholarship granted by the French Cultural Service. In 1960 he integrated there the Grupo de Investigación de Arte Visual-GRAV (Research Group of Visual Art). In 1966 he won the International Grand Prize for Painting at the Venice Biennale. He becomes acquainted with optical art and Gestalt theory, beginning to experiment with optical paintings that presented progressive sequences of shapes, of positions and colors, creating visual instability. He continued his research, making small light boxes with manual movement that led to changes of image and color; he also developed his first mobiles that, illuminated with indirect and oblique light, casted shadow on curved and flat screens. Among his most important solo exhibitions are: “Rétrospective”, Instituto Di Tella (Buenos Aires, 1967); Galerie Denise René (New York, 1970); “Recherches 1959-1971-Untersuchungen”, Städtische Kunsthalle (Düsseldorf, 1972); “Experiences 1959-1977”, Room of the Ministry of Culture (Madrid, 1977); “Modulations”, Durban Gallery (Caracas, 1979): “Works 1959-1981”, Museo de Bellas Artes (Caracas, 1981); “Recherches 1958-1973”, Galerie Schoeller (Düsseldorf, 1992); “Le Parc Lumière”, Daros-Latinamerica and Foundation (Zurich, 2005). “Julio Le Parc. Form into action”. PAMM, Miami, (2016). His works are present in museums and collections such as MACBA (Buenos Aires, Argentina); Walraf-Richartz- Museum (Cologne, Germany); Museo de Arte Moderna (Rio de Janeiro, Brasil); Musée d’Art Contemporain (Montréal, Canada); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, Spain); Museum of Modern Art (New York, USA) and Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA).

Escultor y pintor. Atraído por el arte concreto y la obra de Lucio Fontana estudia en la Escuela de Bellas Artes de Buenos Aires. En 1954 ingresa en la Escuela Superior de Bellas Artes y un año más tarde viaja a París, becado por el Servicio Cultural Francés. En 1960 integra allí el Grupo de Investigación de Arte Visual (GRAV). En 1966 obtiene el Gran Premio Internacional de Pintura en la Bienal de Venecia. Entra en contacto con el arte óptico, la teoría de la Gestalt y comienza sus experiencias ópticas en pinturas que presentan secuencias progresivas de formas, posiciones y colores que generan inestabilidad visual. Continúa sus investigaciones y realiza pequeñas cajas de luz con movimiento manual que producen cambios de imágenes y de color, además de crear sus primeros móviles que, iluminados con luz indirecta y rasante, proyectan su sombra sobre pantallas curvas y planas. Entre sus exposiciones personales más importantes destacan: Rétrospective, Instituto Di Tella (Buenos Aires, 1967); Galerie Denise René (Nueva York, 1970); Recherches 1959-1971-Untersuchungen, Städtische Kunsthalle (Düsseldorf, 1972); Experiencias 1959-1977, Sala del Ministerio de la Cultura (Madrid, 1977); Modulaciones, Galería Durban (Caracas, 1979); Obras 1959-1981, Museo de Bellas Artes (Caracas, 1981); Recherches 1958-1973, Galerie Schoeller (Düsseldorf, 1992); Le Parc Lumière, Fundación Daros-Latinamerica (Zúrich, 2005). Sus obras están presentes en museos y colecciones tales como: MACBA (Buenos Aires, Argentina); Walraf-Richartz-Museum (Colonia, Alemania); Museo de Arte Moderna (Río de Janeiro, Brasil); Musée d’Art Contemporain (Montreal, Canadá); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid, España); Museum of Modern Art (Nueva York, USA) y Colección Ella Fontanals-Cisneros (Miami, USA).