Raul Lozza

ABOUT THE ARTIST

Raúl Lozza, Buenos Aires (Argentina), 1911-2008

Painter, draftsman, designer, journalist and theoretician. He studied painting with his father and wrote about political and social issues between 1932 and 1936, dedicated also to the advertising design. In 1943 he co-founded the group Counterpoint and two years later he also co-founded the association Arte Concreto Invención in Buenos Aires, participating in its exhibitions. Around the same time he publishes the art section of the magazine Contrapunto; he also works as co-editor of the association Arte Concreto Invención in Buenos Aires. In he 1949 published a manifesto, which poses his own vision of the Concrete Art called Perceptivism. He published the magazine Perceptismo between 1950 and 1953. In 1998 he received the Lifetime Achievement Award Leonardo, Museo Nacional de Bellas Artes. Six years before he received the Grand Prize of Consecration. In 2003 his hometown inaugurated the Museum of Contemporary Art Raúl Lozza and in 2007 he was awarded the National Culture Award of the Ministry of Culture Argentina. His works are off-center paintings in a cut frame, constructed from independent color fields. In the late 40s these forms became the essential poetic passage that build open and inclusive structures, creating individual forms devoid of harmonies and complementary aspects. His pictorial syntax uses the so-called “colored field”, replacing the traditional background. Among his most important solo exhibitions include: Van Riel Gallery (Buenos Aires, 1949); Museum of Modern Art (Rio de Janeiro, 1963); “Cuarenta años en el arte concreto (sesenta con la pintura)”, San Telmo Foundation (Buenos Aires, 1985); “Hermann Glöckner / Raúl Lozza”, Batuz Foundation Sachsen (Nossen, Dresden, 1996); “Retrospectiva 1939-1997”, Museo de Arte Moderno (Buenos Aires, 1997); Museo Nacional de Bellas Artes (Neuquén, 2006). His works are present in museums and collections including, among others, National Gallery of Art (Washington DC, USA); Museo Nacional de Artes Visuales (Montevideo, Uruguay); Batuz Foundation Sachsen (Altzella, Germany); Museum of Modern Art Buenos Aires (Buenos Aires, Argentina) and County Museum of Art (Los Angeles, USA) and Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA).

Argentina, 1911-2008

Pintor, dibujante, diseñador, periodista y teórico. Estudia pintura con su padre. Entre 1932 y 1936 escribe sobre temáticas políticas y sociales, aplicándose también al diseño publicitario. En 1943 es cofundador del grupo Contrapunto y dos años más tarde también cofunda la Asociación Arte Concreto-Invención en Buenos Aires, participando en sus exposiciones. En esas mismas fechas edita la sección de arte de la revista Contrapunto y es coeditor de la revista Arte Concreto-Invención. En 1949 publica un manifiesto donde plantea su propia visión sobre el arte concreto a la que llama “Perceptismo”. Entre 1950 y 1953 publica la revista Perceptismo. En 1998 recibe el Premio Leonardo a la Trayectoria otorgado por el Museo Nacional de Bellas Artes. Seis años antes había recibido el Gran Premio Consagración. En 2003 se inaugura en su ciudad natal el Museo de Arte Contemporáneo Raúl Lozza y en 2007 le es entregado el Premio Cultura Nación otorgado por la Secretaría de Cultura de la Nación. Sus obras son pinturas descentradas, con marco recortado, construidas a partir de campos de color independientes. A finales de los años 40 estas formas se convierten en el conducto poético esencial que construye estructuras abiertas e integradoras y crean formas particulares desprovistas de “armonías y aspectos complementarios”. Su sintaxis pictórica emplea el llamado “campo colorido” en sustitución del tradicional fondo. Entre sus muestras personales más importante están: Galería Van Riel (Buenos Aires, 1949); Museu de Arte Moderna (Río de Janeiro, 1963); Cuarenta años en el arte concreto (sesenta con la pintura), Fundación San Telmo (Buenos Aires, 1985); Hermann Glöckner/Raúl Lozza, Batuz Foundation Sachsen (Nossen, Dresde, 1996); Retrospectiva 1939-1997, Museo de Arte Moderno (Buenos Aires, 1997); Museo Nacional de Bellas Artes, (Neuquén, 2006). Sus obras están presentes en museos y colecciones como: National Gallery of Art (Washington, DC, USA); Museo Nacional de Artes Visuales (Montevideo, Uruguay); Batuz Foundation Sachsen (Altzella, Alemania); Museo de Arte Moderno (Buenos Aires, Argentina); County Museum of Art (Los Ángeles, USA) y Colección Ella Fontanals-Cisneros (Miami, USA).