Jaildo Marinho

ABOUT THE ARTIST

Jaildo Marinho
Pernambuco (Brazil) 1970

Sculptor and painter. Lives and works since 1993 in Paris. He studied sculpture at the Federal University of Pernambuco (1990-1993) and founded the MADI Museum in Brazil. Marinho’s work builds his abstract-geometric poetry from four central shapes: the triangle, the square, the circle and the rectangle. From these figures, the artist articulates a language of modular structures that interpret these, using the empty center as common denominator. This symbolic element of emptiness, the absence of matter in the center of the figure, functions as a genesis principle of all his work, since both at his sculptures and drawings empty orders and classifies the planes and volumes, in order to transmit its experience of the relationship between subject and space. Thinking of the emptiness, thinking of the absence of substance itself implies an evocative attitude toward what is not there, what has been lost. It implies to unfold a sensory universe that, in case of Marinho, it is also achieved by leaving gaps between lines of color as did Jesus Soto. The effect is a smooth transparency movement, a liberating breath, a enter and exit the spiral of the material and spiritual world that invites us to imagine the lost and won in our existence. Among its most representative solo exhibitions highlight: Blanc, Rouge Meudon, Centre d’Art et de Culture de la Ville de Meudon (Meudon, France, 2015); Navette, Espace Meyer Zafra (Paris, 2014); Jaildo Marinho, Pinakotheke Cultural Gallery (Rio de Janeiro, Brazil, 2012). His work are present in major public and private collections in Latin America, the United States, Europe and Asia, among which are: Museo de Arte Contemporáneo de América Latina (La Plata, Argentina); Museo de Arte Contemporáneo Francisco Narváez (Porlamar, estado Nueva Esparta, Venezuela) and Satoru Sato Museum (Tome, Japan).

 

Escultor y pintor. Desde 1993 reside y trabaja en París. Estudia Escultura en la Universidad Federal de Pernambuco (1990-1993) y es fundador del Museo MADI en Brasil. La obra de Marinho construye su poética abstracto-geométrica a partir de cuatro figuras centrales: el triángulo, el cuadrado, la circunferencia y el rectángulo. Desde de ellas, el artista articula un lenguaje de estructuras modulares donde se interpretan estas figuras teniendo como denominador común el vacío en su centro. Este elemento simbólico del vacío, de la ausencia de materia en el centro de la figura, funciona como un principio de génesis de toda su obra, ya que tanto en sus esculturas como en sus dibujos el vacío ordena y clasifica los planos y volúmenes para transmitirnos su experiencia de la relación sujeto-espacio. Pensar en el vacío, pensar en la ausencia de lo material, implica de por sí una actitud evocadora con respecto a lo que no está, a lo que se ha perdido. Implica desplegar un universo sensorial que, en el caso de Marinho, se logra dejando también vacíos entre líneas de color, tal y como hacía Jesús Soto. El efecto es una suave transparencia del movimiento, una respiración liberadora, un entrar y salir a la espiral del mundo material y espiritual, que nos invita a imaginar lo perdido y lo ganado en nuestra existencia. Entre sus exposiciones personales más representativas se encuentran: Blanc, Rouge de Meudon, Centre d’Art et de Culture de la Ville de Meudon (Meudon, Francia, 2015); Navette, Espace Meyer Zafra (París, Francia, 2014); Jaildo Marinho, Galería Pinakotheke Cultural (Río de Janeiro, Brasil, 2012). Su obra está representada en importantes colecciones públicas y privadas de América Latina, Estados Unidos, Europa y Asia, entre las que destacan: Museo de Arte Contemporáneo de América Latina (La Plata, Argentina); Museo de Arte Contemporáneo Francisco Narváez (Porlamar, estado Nueva Esparta, Venezuela) y Satoru Sato Museum (Tome, Japón).