Edgar Negret

ABOUT THE ARTIST

Edgar Negret (Popayán, 1920- Bogota Colombia, 2012)

Sculptor. He studied at the School of Fine Arts of Cali between 1938 and 1943. Between 1955 and 1963 he lived in New York and studied at the Clay Club Sculpture Center, where he perfected his work with metals and began to work on aluminum, though he already had produced iron works in 1953. In 1956 he taught at New School for Social Research in New York. In the late 1940s and early 1950s, he traveled through New York, Paris, Madrid, and Barcelona, beginning to use metal plates and wire in his sculptural works in an eminently abstract language. He participated in the editions of the Biennial of Venice XXVIII and XXIX of 1956 and 1958 respectively. Among his awards and recognitions are the National Prize of Sculpture of Colombia of 1963 and 1967; Grand Prix of Sculpture XXXIV Venice Biennial (1968); John Simon Guggenheim Foundation Scholarship (1975) and Plastic Masters Award, awarded by the President of Colombia Doctor Belisario Betancur (1986). Negret’s sculpture is immersed in the waters of Abstraction with Constructivist roots, an appearance that is accentuated by using screws and nuts to join the parts of his metal sculptures instead of using folds. This characteristic will give his works a distinctive stamp within the Latin American sculptural Abstraction. It is a work in the discursive that focuses on nature on one side and on the development of science and technology staged by machines on the other. Both are seen as two fundamental sources in the imaginary of Latin America’s project of modernity. From his individual exhibitions the following stand out: “Negret, retrospective exhibition, 1944-1958” National Library of Bogota (1958); “Negret” David Herbert Gallery (New York, 1959); Retrospective Museum of Modern Art of Bogotá from 1945 to 1965 (1966); Stedelijk Museum (Amsterdam, 1970); “Edgar Negret, 1957-1991, From the Machine to the Myth.” Museum of Monterrey (Mexico, 1991); “The Negret era” National Museum of Colombia (2006). His work is present in important public and private collections such as Nelson Rockefeller Collection, Museum of Modern Art of New York, Organization of American States (OAS); Museo de Bellas Artes (Venezuela) and Museo Rufino Tamayo (Mexico).

Escultor. Estudió en la Escuela de Bellas Artes de Cali entre 1938 y 1943. Entre 1955 y 1963 reside en Nueva York y estudia en el Clay Club Sculpture Center, donde perfecciona su trabajo con los metales y comienza a trabajar el aluminio, pero ya en 1953 había realizado obras en hierro. En 1956 imparte clases en el New School for Social Research de Nueva York. A finales de los años cuarenta y principio de los cincuenta viaja por N. York, París, Madrid y Barcelona comenzando a emplear en su trabajo escultórico laminas de metal y alambre dentro de un lenguaje eminentemente abstracto. Participa en las ediciones de la Bienal de Venecia XXVIII y XXIX de 1956 y 1958 respectivamente. Entre sus premios y reconocimientos destacan los Premio Nacional de Escultura de Colombia de 1963 y de 1967; Gran Premio de Escultura XXXIV Bienal de Venecia (1968); Beca John Simon Guggenheim Foundation (1975) y Condecoración Maestros de la Plástica, otorgada por el Presidente de Colombia Doctor Belisario Betancur (1986). La escultura de Negret está inmersa en las aguas de la abstracción de raigambre constructivista, apariencia que se ve acentuada porque en lugar de usar dobleces para juntar las partes de sus esculturas metálicas, Negret, emplea tornillos y tuercas. Esta característica hará que sus obras tengan un sello distintivo dentro de la abstracción escultórica latinoamericana. Es una obra que, en lo discursivo enfoca, de una parte, el desarrollo de la ciencia y la técnica escenificado por las máquinas y del otro, la naturaleza. Vistas ambas como dos fuentes fundamentales en el imaginario del proyecto de modernidad de Latinoamérica. De sus exposiciones individuales destacan: “Negret. Exposición retrospectiva, 1944-1958” Biblioteca Nacional de Bogotá (1958) “Negret. Magic Machines”, David Herbert Gallery (Nueva York, 1959), Retrospectiva Museo de Arte Moderno de Bogotá 1945 a 1965 (1966); Stedelijk Museum (Amsterdam, 1970); “Edgar Negret. 1957-1991. De la maquina al mito”. Museo de Monterrey (México, 1991); “La era Negret”. Museo Nacional de Colombia (2006). Su obra está presente en importantes colecciones públicas y privadas como entre otras Colección Nelson Rockefeller, Museum of Modern Art de Nueva York, Organización de Estados Americanos (OEA); Museo de Bellas Artes (Venezuela) y Museo Rufino Tamayo, (México).