Pablo Atchugarry

ABOUT THE ARTIST

Pablo Atchugarry (Montevideo, Uruguay, 1954)
Sculptor and Painter. He made himself known through his paintings in the early seventies, but the sculpture gradually gained importance with the use of materials such as cement, wood and iron. At the end of the decade of 1970 he made several trips between Spain, France and Italy where he investigates and perfects sculptural techniques and trades that gives him a particular mastery of forms and volumes on the stage of contemporary sculpture. Among his most important grants and contests: the National Contest Civiltà e Cultura del Lavoro Lecchese (1999), with a large sculpture of Bernini white marble of 6 meters in height and thirty tons of weight.
That same year the Pablo Atchugarry Museum was inaugurated. In 2002 Carrara awarded him the Michelangelo Prize. The following year with <em>‘Dreaming Peace’</em> he represented Uruguay at the 50th Venice Biennale. The sculptural language of Atchugarry braids expressive resources of a late Surrealism with elements of the Abstractionism, that bring to its work a special visual. A visual marked by the use of Carrara and Portugal marble as fundamental material of its production, although he also uses iron and wood. The “spiky” character, monolithic, a kind of columns with sinuous hollows and volumes of soft forms, project to his sculptures majesty and mystery. At the beginning, the sculptures of Atchugarry were inspired by religious motifs, then he evoked natural forms of caves, stalagmites and stalactites that populate the deep landscape of Europe and America. It is a sculpture that bridges between material and spiritual, between culture and nature. Of his most important personal exhibitions stand out: Maison de l’Amerique Latine (Paris, 1979); Salvini Museum (Coquio Trevisago, 1988); Galerie L`Oeil (Brussels, 1992); National Museum of Fine Arts (Buenos Aires, 2005); Groeninge Museum, (Bruges 2006); “The plastic space of light”. National Museum of Visual Arts, (Montevideo, 2008); “Olympic Spirit.” Albermale Gallery, (London, 2012) “Journey through Matter.” Pablo Atchugarry Foundation, (Montevideo, 2013) “Invocations of the Soul” Holllis Taggart Galeries, (New York, 2016). His works are present in numerous collections and private and public institutions from Europe, United States and Latin America, such as: Museo Lercaro, (Italia); Peréz Art Museum, (USA); Colección Berardo, (Portugal). In 1999 the Pablo Atchugarry Museum was inaugurated in Lecco (Italy).

Escultor y Pintor. Se dio a conocer a través de la pintura a principio de los años setenta, pero la escultura fue gradualmente cobrando importancia con el empleo de materiales como el cemento, la madera y el hierro. A finales de la década de 1970, realiza varios viajes entre España, Francia e Italia, donde investiga y perfecciona las técnicas y oficios escultóricos que le aportan un particular dominio de las formas y los volúmenes en el escenario de la escultura contemporánea. Entre sus premios y concursos más importantes destacan el Concurso Nacional Civiltà e Cultura del Lavoro Lecchese, (1999), con una gran escultura de mármol blanco Bernini de 6 metros de altura y treinta toneladas de peso. Ese mismo año se inaugura el Museo Pablo Atchugarry. En 2002 Carrara le concede el Premio Michelangelo. Al año siguiente con Soñando la paz representa a Uruguay en la 50ª Bienal de Venecia. El lenguaje escultórico de Atchugarry trenza recursos expresivos de un surrealismo tardío con elementos del abstraccionismo, que le aportan a su obra una singular visualidad. Una visualidad marcada por el empleo del mármol de Carrara y de Portugal, entre otros, como material fundamental de su producción, aunque también usa el hierro y la madera. El carácter ” espigado”, monolítico, especie de columnas con oquedades sinuosas y volúmenes de formas suaves, proyectan a sus esculturas majestuosidad y misterio. En sus inicios, las esculturas de Atchugarry, estuvieron inspiradas en motivos religiosos, para luego evocar formas naturales de las cuevas, de las estalagmitas y estalactitas que pueblan el paisaje profundo de Europa y América. Es una escultura que tiende puentes entre lo material y lo espiritual, entre cultura y naturaleza. De sus exposiciones personales más importantes destacan Maison de l’Amerique Latine (París, 1979); Museo Salvini (Coquio Trevisago, 1988); Galerie L`Oeil (Bruselas, 1992); Museo Nacional de Bellas Artes (Buenos Aires, 2005); Groeninge Museum, (Brujas 2006); “El espacio plástico de la luz”. Museo Nacional de Artes Visuales, (Montevideo, 2008); “Espíritu olímpico”. Albermale Gallery, (Londres, 2012) “Viaje a través de la materia”. Fundación Pablo Atchugarry, (Montevideo, 2013). “Invocations of the Soul” Holllis Taggart Galeries, (New York, 2016)). Sus obras están presentes en numerosas colecciones e instituciones privadas y públicas, de Europa, Estados Unidos y América Latina, como, entre otras: Museo Lercaro, (Italia); Pérez Art Museum, (USA); Colección Berardo, (Portugal). En 1999 se inauguró el Museo Pablo Atchugarry en Lecco,(Italia).