Cesar Paternosto

ABOUT THE ARTIST

Cesar Paternosto, La Plata, (Argentina). 1931

Painter, sculptor, and writer. He studied law at the National University of La Plata between 1951 and 1958. In this same institution, he studied at the School of Fine Arts and Aesthetics and at the Philosophy Institute from 1957 to 1961. In 1965 he was awarded First Prize at the Salón de la Joven Pintura. He moved to New York in 1967, where he lived until 2004. In 1977 he immerses himself in pre-Columbian sculpture, making several trips to Argentina, Bolivia, and Perú. Two years later, Paternosto worked at the archaeological sites of Cuzco and Nazca, and in 1986 in similar projects in Mexico. He presented his research at conferences and in the exhibition “Abstraction. The Amerindian Paradigm”, held between 2001 and 2002 in Valencia and Brussels. In 1972 the John Simon Guggenheim Memorial Foundation awarded him a painting grant. It was followed by another in 1980 from the Pollock-Krasner Foundation and finally, in 1991 the Adolph and Esther Gottlieb Foundation grant. Inspired by Joaquín Torres García and art Madí, he abandons the abstract expressionist poetics to enter the geometric field, approaching the coordinates of concreteness. Paternosto explored the expressive possibilities of the edge of the canvas in the late sixties, achieving the painting’s transformation into an object, attracting the viewer’s interest in the front perspective. Among his most important solo exhibitions are: Rubbers Internacional Gallery (Buenos Aires, 1962); Galerie Denise René (New York, 1973); Center for InterAmerican Relations (New York, 1981); “Works 1961/1987”, San Telmo Foundation (Buenos Aires, 1987); “Paintings, Sculpture & Works on Paper”, Cecilia de Torres Gallery (New York, 1995); Museo de Arte Contemporáneo Esteban Vicente (Segovia, 2004). His works are present in museums and collections including among others: Albright-Knox Art Gallery (Buffalo, Nueva York, USA); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, Spain); Kunstmuseum Bern (Berna, Suiza); Städtisches Museum Abteiberg (Mönchengladbach, Alemania); Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA) and Patricia Phelps de Cisneros Collection (Caracas, Venezuela).

Pintor, escultor y escritor. Entre 1951 y 1958 estudia Derecho en la Universidad Nacional de La Plata. En esta misma institución estudia en la Escuela de Bellas Artes y Estética, así como en el Instituto de Filosofía de 1957 a 1961. Le es otorgado el Primer Premio del Salón de la Joven Pintura de 1965. En 1967 se traslada a Nueva York, donde reside hasta 2004. En 1977 realiza una inmersión en la escultura precolombina a través de viajes que le llevan por Argentina, Bolivia y Perú. Dos años más tarde trabaja en el registro de sitios arqueológicos de Cuzco y Nazca, y en 1986 en proyectos similares desarrollados en México, investigaciones que expone en forma de conferencias y como muestra a través de la colectiva Abstracción. El paradigma amerindio, presentada entre 2001 y 2002 en Valencia y Bruselas. En 1972 la John Simon Guggenheim Memorial Foundation le concede una beca de pintura. Le seguirían otra en 1980 de la Pollock-Krasner Foundation y por último la beca de Adolph and Esther Gottlieb Foundation otorgada en 1991. Inspirado en Joaquín Torres García y el arte Madí abandona la poética abstracto expresionista para recalar en las órbitas geométricas y se aproxima a las coordenadas del concretismo. Explora las posibilidades expresivas del canto de los lienzos a finales de los sesenta, compulsando la transformación del cuadro en objeto y despertando el interés de una perspectiva frontal del espectador. Entre sus exposiciones personales más importantes destacan: Galería Rubbers Internacional (Buenos Aires, 1962); Galerie Denise René (Nueva York, 1973); Center for InterAmerican Relations (Nueva York, 1981); Obras 1961/1987, Fundación San Telmo (Buenos Aires, 1987); Paintings, Sculpture & Works on Paper, Galería Cecilia de Torres (Nueva York, 1995); Museo de Arte Contemporáneo Esteban Vicente (Segovia, 2004). Sus obras están presentes en museos y colecciones como: Albright-Knox Art Gallery (Buffalo, Nueva York, USA); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, España); Kunstmuseum Bern (Berna, Suiza); Städtisches Museum Abteiberg (Mönchengladbach, Alemania); Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA) y Patricia Phelps de Cisneros Collection (Caracas, Venezuela).