Omar Rayo

ABOUT THE ARTIST

OMAR RAYO, Roldanillo, (Colombia), 1928 – Cali, (Colombia), 2010.

Painter, engraver, and sculptor. He studied drawing by correspondence at the Zier Academy of Buenos Aires. In 1945 he published his first caricatures, which manifested first his bent for geometry. In 1954 he began his travels in South America and in 1959, thanks to a scholarship, he spent a year in Mexico City. Having contact with the pre-Columbian art arose in him an interest in the artistic possibilities of geometry, which would eventually define his work, developing a singular poetics inspired in the geometric abstract primitivism of pre-Columbian art. In 1960 he received a Guggenheim Grant and moved to New York; in 1970 he won the first prize for painting at the XXI Salón Nacional. One year later he was invited to the Biennale of São Paulo. He traveled to New York in 1976, where he definitively settled down and where his work reached full international recognition. Among his most important solo exhibitions are: National Library of Bogotá (Bogotá, 1950); New School for Social Research (New York, 1952); Van Riel Gallery (Buenos Aires, 1957); Biblioteca Luis Ángel Arango (Bogotá, 1958); Miami Museum of Modern Art (Miami, 1963); Museum of Art, University of Oklahoma (Oklahoma, 1967); Jack Misrachi Gallery (New York, 1970); “Retrospective 1960-1971”, Museo de Arte Moderno de Bogotá (Bogotá, 1971). His works are in prestigious museums and collections like: Museum of Modern Art NY; Miami Museum of Modern Art (Miami, USA); National Museum of Modern Art (Tokyo, Japan); Museo de Bellas Artes (Caracas, Venezuela); Museum of Modern Art (Munich, Germany); Bibliothèque Nationale (Paris, France) and Deering Millken Collection (South Carolina, USA).

Pintor, grabador y escultor. Estudia dibujo por correspondencia en la Academia Zier de Buenos Aires. En 1945 publica sus primeras caricaturas fisionómicas, en las que se manifiesta por primera vez su inclinación por la geometría. En 1954 inicia sus viajes por América del Sur y en 1959, gracias a una beca, pasa un año en México D.F. El contacto con el arte precolombino suscita en él un interés por las posibilidades artísticas de la geometría —que acabarían definiendo su obra— y desarrolla una singular poética geométrica inspirada en el primitivismo abstracto del arte precolombino. En 1960 recibe la beca Guggenheim y se traslada a Nueva York; en 1970 recibe el Primer Premio de Pintura en el XXI Salón Nacional. Un año más tarde es invitado a la Bienal de São Paulo. En 1976 viaja a Nueva York, ciudad en la que se establece definitivamente y donde su obra alcanza pleno reconocimiento internacional. Entre sus exposiciones personales más importantes están: Biblioteca Nacional de Bogotá (Bogotá, 1950); New School for Social Research (Nueva York, 1952); Galería Van Riel (Buenos Aires, 1957); Biblioteca Luis Ángel Arango (Bogotá, 1958); Miami Museum of Modern Art (Miami, 1963); Museum of Art, University of Oklahoma (Oklahoma, 1967); Jack Misrachi Gallery (Nueva York, 1970); Retrospectiva 1960-1971, Museo de Arte Moderno de Bogotá (Bogotá, 1971). Sus obras están presentes en prestigiosos museos y colecciones entre las que destacan: Museum of Modern Art (Nueva York, USA); Miami Museum of Modern Art (Miami, USA); National Museum of Modern Art (Tokio, Japón); Museo de Bellas Artes (Caracas, Venezuela); Museum of Modern Art (Múnich, Alemania); Bibliothèque Nationale (París, Francia) y Deering Millken Collection (South Carolina, USA).