Carlos Rojas

ABOUT THE ARTIST

CARLOS ROJAS, Facatativa, (Colombia), 1933 – 1997.

Painter and sculptor. Began studying architecture at the Javeriana University in Bogotá, though he interrupted in 1958 to travel to Italy on a scholarship. In Rome, he studied art at the School of Fine Arts and Design Institute of Applied Arts in Rome. In 1958 he was invited to the Venice Biennale and in 1975 to the XIII Biennale of São Paulo (Brazil). In 1961 he worked as a professor of design and drawing in the Department of Architecture at the Universidad Nacional de Colombia. In 1963 he went to the United States and Mexico to study. He received the first special award in painting at the XVII Salón de Artistas Nacionales of 1965 and the same distinction, four years later, at the XX Salón de Artistas Nacionales. He was the professor of architectural design at the Colegio Mayor de Cundinamarca, and for painting at the School of Fine Arts at the Universidad de Los Andes and the Universidad Jorge Tadeo Lozano of Bogotá. His early works are compositions in which emerge Cubist and pop art influences with motifs of traditional painting, tendencies he left behind to plunge into the waters of geometric abstract poetics. Characteristic of his work is a rationalization of lines and planes, whose trajectories create right angles on the canvas or its space, fueled by colored bands and horizontal planes inspired by nature, the popular culture and the Colombian rural landscape. Among his most important exhibits are: “Ingeniería de la visión”, Biblioteca Luis Ángel Arango (Bogotá, 1969); “Un proceso”, Museo de Arte Moderno (Bogotá, 1974); “Del cubismo a El Dorado”, Museo de Arte Moderno (Bogotá, 1984); “Carlos Rojas: Carlos Rojas vuelto a ver”, Galería Casas Riegner (Bogotá, 2007). His works are in museums and collections among which are: Museum of Modern Art (New York, USA); Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (Buenos Aires, Argentina); Biblioteca Luis Ángel Arango (Bogotá, Colombia); Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber (Caracas, Venezuela); Museu de Arte Moderna (Río de Janeiro, Brasil) y Museo Nacional de Colombia (Bogotá, Colombia).

Pintor y escultor. Inicia estudios de arquitectura en la Universidad Javeriana de Bogotá, que abandona en 1958 para viajar a Italia con una beca. En Roma estudia arte en la Escuela de Bellas Artes y Diseño Aplicado del Instituto de Artes de Roma. En 1958 es invitado a la Bienal de Venecia y en 1975 a la XIII Bienal de São Paulo. En 1961 colabora como profesor de diseño y dibujo en el Departamento de Arquitectura de la Universidad Nacional de Colombia. En 1963 realiza un viaje de estudios por Estados Unidos y México. En 1965 recibe el Primer Premio Especial en Pintura del XVII Salón de Artistas Nacionales, que cuatro años después le otorga la misma distinción. Fue profesor de dibujo arquitectónico en el Colegio Mayor de Cundinamarca y de pintura en la Escuela de Bellas Artes de la Universidad de los Andes, así como en la Universidad Jorge Tadeo Lozano de Bogotá. Sus primeras obras son composiciones en las que afloran influencias cubistas y del pop art, con motivos de la pintura tradicional, tendencias que deja atrás para sumergirse en las aguas de la poética abstracto geométrica. Es característica de su obra la racionalización de las líneas y planos, cuyas trayectorias forman ángulos rectos sobre el lienzo o el espacio, avivados por bandas de colores planos y horizontales inspirados en la naturaleza, la cultura popular y el paisaje rural colombiano. Entre sus exposiciones más importantes están: Ingeniería de la visión, Biblioteca Luis Ángel Arango (Bogotá, 1969); Un proceso, Museo de Arte Moderno (Bogotá, 1974); Del cubismo a El Dorado, Museo de Arte Moderno (Bogotá, 1984) y Carlos Rojas: Carlos Rojas vuelto a ver, Galería Casas Riegner (Bogotá, 2007). Sus obras están presentes en diferentes museos y colecciones entre las que destacan: Museum of Modern Art (New York, USA); Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (Buenos Aires, Argentina); Biblioteca Luis Ángel Arango (Bogotá, Colombia); Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber (Caracas, Venezuela); Museu de Arte Moderno de Río de Janeiro (Río de Janeiro, Brasil) y Museo Nacional de Colombia (Bogotá, Colombia).