Antonio Seguí

ABOUT THE ARTIST

Antonio Seguí (Córdoba, Argentina, 1934)
Painter, sculptor and illustrator. He studied at the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando in Madrid and at the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts in Paris. He returned to Córdoba in 1954 and worked as an editor in the local newspaper Orientación covering the police and judicial sections. That same year he began studies of advocacy that he would quit later to dedicate himself entirely to the art world. In the late fifties and early sixties, he traveled to Latin America with a particular stop in Mexico, where he became friends with the great Mexican muralist Siqueiros. For those years he works intensely as an illustrator for magazines and other publications. In 1963 he was invited to the Biennial of Young Painting organized by the Museum of Modern Art of Paris and he established his study in the city. Among his awards and recognitions are: Prize of the Museum of Lodz, Poland, (1967); Bibliophilia Prize, Office de Promotion de I’Edition Francaise Paris, France (1978); Chevalier de L’Oré des Arts et des Lettres France (1983), the Grand Prize of Plastic Arts of the Di Tella Institute of Buenos Aires, Argentina (1989); Corresponding Member of the European Academy of Sciences, Arts and Letters, France (1993). The work of Seguí has a marked figurative character, with Expressionist inspiration but with cynicism, humor and parody staining the spirit of his characters. Spreading out narratives like great frescoes, about the contradictory relationship between city and man, between his private existence and public life in modern society. Among his most important exhibitions are: “Antonio Seguí” Galerie Claude Bernard (Paris, 1968); Lefebre Gallery, (New York, 1972); Musée de Louvain-la-Neuve (Belgium, 1983); Museum of Fine Arts (Caracas, 1991); Rufino Tamayo Museum (C. Mexico, 1997); Durban Segnini Gallery, (Miami, 2013); “I followed, the peinture in miroirs”, Musée de l’Hospice Saint-Roch, (Issoudun, 2016). His work has been represented in numerous private and public collections, such as: National Museum of Fine Arts, (Argentina); Städtisches Museum, Leverkusen (Germany); Museum of Modern Art (Brazil); Museum of Modern Art, MOMA, (U.S.A) Solomon R. Guggenheim Museum (U.S.A) and Museum of Fine Arts (Venezuela).

 

Pintor, escultor e ilustrador. Estudia en Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid y en la École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de París. Regresa a Córdoba en 1954 y trabaja como redactor en el diario local Orientación, cubriendo las secciones policiales y judiciales. Ese mismo año comienza estudios de abogacía que abandona para dedicarse al mundo del arte. A finales de los años cincuenta y principio de los sesenta, viaja por Latinoamérica con una parada particular en México, donde traba amistad con el gran muralista mexicano Siqueiros. Por esos años trabaja intensamente como ilustrador de revistas y otras publicaciones. En 1963 es invitado a la Bienal de Pintura Joven organizada por el Museo de Arte Moderno de París y establece su estudio en la ciudad. Entre sus premios y reconocimientos destacan el Premio del Museo de Lodz, Polonia, (1967); Premio Bibliofilia, Office de Promotion de I’Edition Francaise París, Francia (1978); Chevalier de L´Odre des Arts et des Lettres Francia (1983);el Gran Premio de Artes Plásticas del Instituto Di Tella de Buenos Aires , Argentina (1989); Miembro correspondiente de la Academia Europea de las Ciencias, las Artes y las Letras, Francia (1993). La obra de Seguí tiene un marcado carácter figurativo, de inspiración expresionista, pero con el cinismo, lo humorístico y la parodia tiñendo el espíritu de sus personajes. Desplegando narraciones como grandes frescos, sobre la relación contradictoria entre la ciudad y el hombre, entre su existencia privada y la vida pública en la sociedad moderna. Entre sus exposiciones más importantes destacan: “Antonio Seguí” Galerie Claude Bernard (París, 1968); Lefebre Gallery, (New York, 1972); Musée de Louvain-la-Neuve (Bélgica, 1983); Museo de Bellas Artes (Caracas, 1991); Museo Rufino Tamayo (C. México, 1997); Durban Segnini Gallery, (Miami, 2013); “Seguí, la peinture en miroirs”, Musée de l’Hospice Saint-Roch, (Issoudun, 2016). Su obra se haya representada en numerosas colecciones privadas y públicas como, por ejemplo: Museo Nacional de Bellas Artes, (Argentina); Städtisches Museum, Leverkusen (Alemania); Museo de Arte Moderno (Brasil); Musée National d’Art Moderne, Centre Georges Pompidou, (Francia) Museum of Modern Art, MOMA, (U.S.A) Solomon R. Guggenheim Museum (U.S.A) y Museo de Bellas Artes (Venezuela).