Jesús Soto

ABOUT THE ARTIST

JESÚS RAFAEL SOTO, Ciudad Bolívar, (Venezuela), 1923 – Paris, 2005. 

Painter and sculptor. He studied at the Cristóbal Rojas School of Fine and Applied Arts of Caracas, thanks to a scholarship in 1942. When he was young, he spent some time near the Orinoco river being in contact with indigenous traditions; a the age of 15 he did advertising paintings for the cinema, Ciudad Bolívar. He was appointed the director of the School of Fine Arts in Maracaibo in 1947. He traveled to Paris in 1950 with a government grant. Among the most important awards received are Gran Premio Wolf de la Bienal de São Paulo (1963); Premio David Bright Bienal de Venecia (1964) and the Grand Prix National de Sculpture (1995) in Paris. In 1973 the Museum of Modern Art Jesús Soto in Ciudad Bolívar was founded. In the 50’s the movement phenomenon, without resorting to engines. In 1958 he started creating the series Vibraciones, with hanging elements in front of geometric structures that appear to move due to the displacement of the observer. At late 60’s he began its Penetrables, pieces which the observer can go through. In 1958 he did two kinetic murals for the Venezuelan pavilion at the World Exhibition in Brussels in 1967 and Volumen Suspendido for the Universal Exhibition in Montreal, besides the great relief for the UNESCO building in Paris in 1970 and the Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber in 1971. Among his most important shows are: Taller Libre de Arte (Caracas, 1949); Suzanne Michel Galerie (Paris, 1951); Museo of Fine Arts (Caracas, 1957); “Kinetische Bilder-Tableaux cinétiques”, Museum Haus Lange (Krefeld, Germany, 1963); “Werke 1950-1968”, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen (Düsseldorf, Germany, 1968); “Soto: A Retrospective Exhibition”, Solomon R. Guggenheim Museum (New York, 1974); Palacio de Velázquez, Parque del Retiro (Madrid, Spain, 1982); “Retrospektive”, Stiftung für Konkrete Kunst (Reutlingen, Germany, 1997); “Jesús Soto y la filosofía”, Durban Segnini Gallery (Miami, USA, 2001). His works are present in museums and collections including, among others: Solomon R. Guggenheim Museum (New York, USA); Musée d’Árt Moderne de la Ville de Paris (Paris, France), and Museum of Modern Art (New York, USA); Kunstsammlung Dresdner Bank (Frankfurt am Main, Germany); Ella Fontanals-Cisneros Collection (Miami, USA); Daros-Latinamerica Collection (Zurich, Switzerland) and Patricia Phelps de Cisneros Collection (Caracas, Venezuela).

Pintor y escultor. Estudia en la Escuela de Artes Plásticas y Aplicadas Cristóbal Rojas de Caracas, gracias a una beca otorgada en 1942. En su juventud pasa temporadas cerca del río Orinoco, donde entra en contacto con las tradiciones indígenas, y con 15 años realiza pinturas publicitarias para el cine de Ciudad Bolívar. En 1947 es nombrado director de la Escuela de Bellas Artes de Maracaibo. En 1950 viaja a París con una beca del gobierno. Entre sus premios destacan: Gran Premio Wolf de la Bienal de São Paulo en 1963; Premio David Bright de la Bienal de Venecia en 1964 y el Grand Prix National de Sculpture, París, 1995. En 1973 se funda el Museo de Arte Moderno Jesús Soto en Ciudad Bolívar. En los años 50 integra el movimiento como fenómeno óptico de su pintura sin recurrir a motores. A partir de 1958 crea la serie Vibraciones a partir de elementos colgantes frente a estructuras geométricas que parecen moverse debido al desplazamiento del observador. A finales de los 60 inicia sus Penetrables a través de los que el observador puede pasar. En 1958 realiza dos murales cinéticos para el pabellón venezolano de la Exposición Universal de Bruselas y en 1967 Volumen suspendido para la Exposición Universal de Montreal, además de grandes relieves para el edificio de la UNESCO en París en 1970 y el Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber en 1971. Entre sus muestras más importantes se encuentran: Taller Libre de Arte (Caracas, 1949); Galería Suzanne Michel (París, 1951); Museo de Bellas Artes (Caracas, 1957); Kinetische Bilder-Tableaux cinétiques, Museum Haus Lange (Krefeld, Alemania, 1963); Werke 1950-1968, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen (Düsseldorf, Alemania, 1968); Soto: A Retrospective Exhibition, Solomon R. Guggenheim Museum (Nueva York, 1974); Palacio de Velázquez, Parque del Retiro (Madrid, 1982); Retrospektive, Stiftung für Konkrete Kunst (Reutlingen, Alemania, 1997); Jesús Soto y la filosofía, Galería Durban Segnini (Miami, USA, 2001). Sus obras están presentes en museos y colecciones como: Daros-Latinamerica Collection (Zúrich, Suiza); Solomon R. Guggenheim Museum (Nueva York, USA); Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (París, Francia) Museum of Modern Art (Nueva York, USA); Kunstsammlung Dresdner Bank (Fráncfort del Meno, Alemania); Colección Ella Fontanals-Cisneros (Miami, USA); Daros-Latinamerica Collection (Zúrich, Suiza) y Colección Patricia Phelps de Cisneros (Caracas, Venezuela).