William Barbosa

ABOUT THE ARTIST

WILLIAM BARBOSA (Ocaña, Colombia, 1955).

Self-taught sculptor worked in the metallurgy field before devoting himself to visual arts. Since 1975 he lives and works in Venezuela, where he began to experiment around volumes and sculptural spaces, using boundary lines that delimit and simultaneously unfold modular structures. In the late seventies and early eighties, he entrenched the use of metal in his pieces, especially aluminum and steel, which gives to his work a remarkable Industrial aura. Barbosa co-founded in Venezuela the MADI Group (Movement-Abstraction-Dimension-Invention) inspired by the one originally founded in Buenos Aires in 1946 and led by the figures like Carmelo Arden Quin and Gyula Kosice, whose works emphasize the pure forms of geometric art, non-figurative and with constructive and universal values. The contact with MADI exerts a great influence on Barbosa’s production, which is manifested in the use of the line as axis, around which gravitates the poetic organization of his sculptures. They interceptions of planes and volumes of intense plasticity are combined with angles and bends that print on them a neo-constructivist spirit. His three-dimensional pieces dialectically exploit the principles of expansion and weightlessness to reflect on the subject’s relationship with their living environment. Among his most important personal exhibitions highlight: William Barbosa. Sculptures, Durban Segnini Gallery (Caracas, Venezuela, 2006); Puertas, Museo de la Estampa y del Diseño Carlos Cruz-Diez (Caracas, Venezuela, 2002); Geometrismo escultórico, Saint-Charles de Rose Gallery (Paris, France, 1997); Meza Fine Art Gallery (Miami, USA, 1995).His works are part of important collections of public and private institutions in Latin America, USA, and Europe, among which are Museum of Latin American Art (Los Angeles, USA); Collection of the City of Geneva (Switzerland); Museum of Contemporary Art of Zulia (Maracaibo, Venezuela) and MADI Museum & Gallery (Texas, USA).

Escultor autodidacta, antes de dedicarse a las artes visuales se desempeña en el campo de la metalurgia. Desde 1975 reside y trabaja en Venezuela, donde comienza a experimentar en torno a los volúmenes y los espacios escultóricos, a partir del empleo de líneas que delimitan y a la vez despliegan estructuras modulares. A finales de los años setenta y principios de los ochenta, afianza en sus piezas el uso de metal, sobre todo aluminio y acero, que imprime a su trabajo un aura de marcado tono industrial. Barbosa es cofundador en Venezuela del Grupo MADI (Movimiento-Abstracción-Dimensión-Invención), inspirado en el que se origina en Buenos Aires en 1946, encabezado por las figuras de Carmelo Arden Quin y Gyula Kosice, cuyas obras enfatizan el arte geométrico en sus formas puras, no figurativo, de valores constructivos y universales. El contacto con MADI ejerce una gran influencia en la producción de Barbosa, lo cual se manifiesta en la utilización de la línea como eje, sobre el que gravita la organización poética de sus esculturas. En ellas, las intercepciones de planos y volúmenes de intensa plasticidad se combinan con ángulos y dobleces que les imprimen un espíritu neoconstructivista. Sus piezas tridimensionales explotan dialécticamente los principios de expansión e ingravidez para reflexionar sobre la relación del sujeto con su entorno de vida. Entre sus exposiciones personales más importantes destacan: William Barbosa. Esculturas, Galería Durban Segnini (Caracas, Venezuela, 2006); Puertas, Museo de la Estampa y del Diseño Carlos Cruz-Diez (Caracas, Venezuela, 2002); Geometrismo escultórico, Galería Saint-Charles de Rose (París, Francia, 1997); Meza Fine Art Gallery (Miami, USA, 1995). Sus obras forman parte de importantes colecciones de instituciones públicas y privadas de Latinoamérica, Estados Unidos y Europa, entre las que destacan Museo de Arte Latinoamericano (Los Ángeles, USA); Colección de la Ciudad de Ginebra (Suiza); Museo de Arte Contemporáneo de Zulia (Maracaibo, Venezuela) y MADI Museum & Gallery (Texas, USA).